REGULAMIN PRACY
I Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników administracji i obsługi, bez względu na zajmowane stanowisko, jak również podstawę nawiązania stosunku pracy oraz w części nie uregulowanej Kartą nauczyciela i przepisami do niej wykonawczymi również nauczycieli.
§ 2
Regulamin określa:
II Obowiązki pracodawcy i pracownika
§ 3
- przydziału pracy zgodnie z umową o pracę,
- organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również kwalifikacji i uzdolnień pracownika,
- udzielania pracownikom podejmującym pracę pełnej informacji dotyczącej powierzonych zadań, sposobu wykonania pracy na wyznaczonych stanowiskach,
- dokonywania wnikliwej i bezstronnej oceny kwalifikacji i przydatności pracownika,
- zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz systematycznego szkolenia pracowników w zakresie bhp i p.poż.,
- informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą,
- udzielania pomocy pracownikom podnoszącym kwalifikacje zawodowe,
- terminowego wypłacania wynagrodzenia za pracę,
- kierowania pracowników na badania profilaktyczne,
- dopuszczania do pracy wyłącznie pracowników, których stan zdrowia gwarantuje bezpieczne wykonywania powierzonej pracy.
§ 4
§ 5
- wykorzystywanie w pełni czasu pracy na pracę zawodową,
- sumienne i staranne wykonywanie poleceń służbowych przełożonych,
- przestrzeganie ustalonego w zakładzie czasu pracy i porządku,
- przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego,
- przestrzeganie przepisów i zasad bhp oraz przepisów p.poż.,
- przejawianie należytej dbałości o mienie zakładu pracy,
- przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej,
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
- za niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków pracowniczych,
- za mienie powierzone pracownikowi z obowiązkiem zwrotu lub do wyliczenia się,
- za nieprzestrzeganie ustalonego porządku i dyscypliny pracy, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych określa kodeks pracy.
III Czas pracy
§ 6
- nauczycieli zgodnie z Kartą Nauczyciela,
- pracownicy administracji 40 godzin tygodniowo,
- pracownicy obsługi 42 godziny tygodniowo.
§ 7
Pracownik zobowiązany jest do punktualnego rozpoczynania pracy, którą powinien potwierdzić podpisem na liście obecności.
§ 8
§ 9
Praca wykonywana w godzinach od 22.00 do 6.00 jest w myśl regulaminu pracą w porze nocnej. Za pracę w porze nocnej przysługuje dodatek w wysokości 20 % na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§ 10
IV Zasady wypłaty wynagrodzeń
§ 11
§ 12
V Urlopy pracownicze
§ 13
1) urlop jest udzielany zgodnie z planem urlopów ustalonym przez pracodawcę na podstawie wniosków pracowników oraz w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową.
2) plan urlopów winien być sporządzony tak, aby nie paraliżować pracy szkoły i była możliwość ustalenia zastępstw. Urlopy powinny być wykorzystywane w okresie ferii letnich lub zimowych.
3) zmiana terminu planowanego urlopu może nastąpić zarówno na umotywowany wniosek pracownika jak również z inicjatywy pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika w tym czasie spowodowałaby zakłócenia w pracy zakładu.
4) pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jest to uzasadnione szczególnie ważnymi okolicznościami, których nie można było przewidzieć przed rozpoczęciem urlopu, w taki przypadku zakład pracy pokrywa wszystkie związane z tym koszty (np. opłaty za niewykorzystane wczasy, koszty przejazdu z innej miejscowości do miejsca zamieszkania itp.)
5) pracownik udający się na urlop wypoczynkowy zgłasza się do pracodawcy o wydanie karty urlopowej.
6) urlop nie wykorzystany w danym roku kalendarzowym powinien być wykorzystany najdalej do końca pierwszego kwartału roku następnego.
§ 14
W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor zakładu może udzielić urlopu bezpłatnego.
VI Naruszenie porządku i dyscypliny pracy
§ 15
Za naruszenie ustalonego porządku i dyscypliny pracy uważa się:
VII Zasady usprawiedliwiania nieobecności i spóźnień w pracy
§ 16
§ 17
Opuszczenie pracy lub spóźnienie usprawiedliwiają ważne przyczyny, a w szczególności:
- choroba pracownika lub członka rodziny wymagającego sprawowania przez pracownika osobistej opieki,
- wypadek pracownika lub członka rodziny,
- okoliczności wymagające sprawowania przez pracownika opieki nad dzieckiem do lat 8,
- zakłócenia w funkcjonowaniu komunikacji,
§ 18
Pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność w pracy lub spóźnienie się do pracy przedstawiając dyrektorowi zakładu przyczyny nieobecności (spóźnienia) w pracy, a na żądanie także odpowiednie dowody.
§ 19
VIII Kary za naruszanie porządku i dyscypliny pracy
§ 20
- kara upomnienia
- kara nagany
- kara pieniężna.
- nieprzestrzeganie przepisów bhp
- nieprzestrzeganie przepisów p.poż.
- opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia
- stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym
- spożywanie alkoholu w pracy
Łącznie kary pieniężne nie mogą przekroczyć 10% wynagrodzenia pracownika do wypłaty.
IX Stosowanie nagród i wyróżnień
§ 21
a) nagroda pieniężna
b) dyplom uznania.
a) nienaganne i rzetelne wywiązywanie się z nałożonych obowiązków
b) przestrzeganie dyscypliny pracy
c) udział w pracach na rzecz zakładu.
X Bezpieczeństwo i higiena pracy
§ 22
a) Odpowiednie zagospodarowanie oraz konserwację budynków i zainstalowanych w nim urządzeń, wewnętrznych ciągów komunikacyjnych, stanowisk pracy i ich wyposażenia.
b) Ścisłe przestrzeganie przepisów bhp i p.poź jak również przepisów o szkoleniu pracowników w tym zakresie.
c) Utrzymanie w stanie pełnej sprawności wszelkich urządzeń technicznych, a zwłaszcza elektrycznych, wodnokanalizacyjnych, wentylacyjnych, grzewczych itp.
d) Wprowadzenie zakazu spożywania alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających w miejscu pracy oraz zakaz przebywania w stanie po spożyciu alkoholu bądź odurzenie w zakładzie pracy – pod rygorem konsekwencji przewidzianych w kodeksie pracy.
e) Ograniczenie palenia tytoniu w pracy, do miejsc i pomieszczeń specjalnie w tym wydzielonych.
XI Zasady postępowania w sprawie przestrzegania trzeźwości
§23
Naruszenie przez pracownika obowiązku trzeźwości zachodzi w przypadkach:
§ 24
XII Przepisy końcowe
§ 25
Dyrektor zakładu przyjmuje pracowników w godzinach urzędowania.
§ 26
§ 27
Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od jego zamieszczenia na tablicy ogłoszeń znajdującej się w pokoju nauczycielskim.
Borzymy, dnia 28.08.1999 r.
Aneks z dnia 11 stycznia 2006 r.
do regulaminu pracy Szkoły Podstawowej w Borzymach
§ 1.
Do regulaminu pracy Szkoły Podstawowej w Borzymach z dnia 28.08.1999 r. wprowadza się następujące zmiany:
W § 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „Czas pracy pracowników obsługi nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Czas pracy nauczycieli określa Karta Nauczyciela”.
W § 11 ust. 1 wyrazy „każdego 28 dnia miesiąca” zastępuje się wyrazami „do 28 każdego dnia miesiąca”.
W § 20 ust. 4 wyrazy „Wójta Gminy” zastępuje się wyrazami „Dyrektora Szkoły”.
W § 22 ust. 1 dodaje się lit. f) w brzmieniu: „w ramach wstępnego szkolenia bhp pracownicy zostają poinformowani o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, zasadą wyposażania w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej”.
§ 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „Obowiązuje podstawowy system czasu pracy”, a ust. 2 otrzymuje brzmienie „Rozkład czasu pracy określony zostanie w przydziale obowiązków dla każdego pracownika”.
Załącznik do Regulaminu Pracy
WYKAZ PRAC WZBRONIONYCH KOBIETOM
I. Prace związane z wysiłkiem fizycznym i transportem ciężarów oraz wymuszoną pozycją ciała
1. Wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekraczają 5000 kJ na zmianę roboczą, a przy pracy dorywczej - 20 kJ/min.
Uwaga: 1kJ = 0,24 kcal.
2. Ręczne podnoszenie i przenoszenie ciężarów o masie przekraczającej:
1) 12 kg - przy pracy stałej,
2) 20 kg - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej).
3. Ręczna obsługa elementów urządzeń (dźwigni, korb, kół sterowniczych itp.), przy której wymagane jest użycie siły przekraczającej:
1) 50 N - przy pracy stałej,
2) 100 N - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej).
4. Nożna obsługa elementów urządzeń (pedałów, przycisków itp.), przy której wymagane jest użycie siły przekraczającej:
1) 120 N - przy pracy stałej,
2) 200 N - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej).
5. Ręczne przenoszenie pod górę - po pochylniach, schodach itp., których maksymalny kąt nachylenia przekracza 30°, a wysokość 5 m - ciężarów o masie przekraczającej:
1) 8 kg - przy pracy stałej,
2) 15 kg - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej).
6. Przewożenie ciężarów o masie przekraczającej:
1) 50 kg - przy przewożeniu na taczkach jednokołowych,
2) 80 kg - przy przewożeniu na wózkach 2, 3 i 4-kołowych,
3) 300 kg - przy przewożeniu na wózkach po szynach.
Wyżej podane dopuszczalne masy ciężarów obejmują również masę urządzenia transportowego i dotyczą przewożenia ciężarów po powierzchni równej, twardej i gładkiej o pochyleniu nie przekraczającym:
2% - przy pracach wymienionych w pkt 1 i 2,
1% - przy pracach wymienionych w pkt 3.
W przypadku przewożenia ciężarów po powierzchni nierównej w sposób określony w pkt 1 i 2, masa ciężarów nie może przekraczać 60% wielkości podanych w tych punktach.
7. Kobietom w ciąży i w okresie karmienia:
1) wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekraczają 2900 kJ na zmianę roboczą,
2) prace wymienione w ust. 2-6, jeżeli występuje przekroczenie 1/4 określonych w nich wartości,
3) prace w pozycji wymuszonej,
4) prace w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej.
II. Prace w mikroklimacie zimnym, gorącym i zmiennym
Kobietom w ciąży i w okresie karmienia:
1) prace w warunkach, w których wskaźnik PMV (przewidywana ocena średnia), określany zgodnie z Polską Normą, jest większy od 1,5,
2) prace w warunkach, w których wskaźnik PMV (przewidywana ocena średnia), określany zgodnie z Polską Normą, jest mniejszy od - 1,5,
3) prace w środowisku, w którym występują nagłe zmiany temperatury powietrza w zakresie przekraczającym 15°C.
III. Prace w hałasie i drganiach
1. Prace w środowisku, w którym wartości ważone przyspieszenia drgań oddziaływających na organizm człowieka przez kończyny górne, mierzone zgodnie z Polskimi Normami, dla drgań o różnej wartości współczynnika szczytu k, przy ciągłym 8-godzinnym oddziaływaniu na organizm, przekraczają wartości podane w tabeli:
|
Składowe drgań |
Wartości ważone przyspieszenia drgań [m/s2] |
||
|
k<lub=2 |
2<k<lub=3 |
k>3 |
|
|
X, Y, Z (x, y, z) |
0,26 |
0,6 |
0,93 |
2. Prace w środowisku, w którym wartości ważone przyspieszenia drgań o ogólnym oddziaływaniu na organizm człowieka, mierzone zgodnie z Polskimi Normami, dla drgań o różnej wartości współczynnika szczytu k, przy ciągłym 8-godzinnym oddziaływaniu na organizm, przekraczają wartości podane w tabeli:
|
Składowe drgań |
Wartości ważone przyspieszenia drgań [m/s2] |
||
|
k<lub=2 |
2<k<lub=3 |
3<k<lub=6 |
|
|
Poziome X, Y (x, y) |
0,1 |
0,15 |
0,3 |
|
Pionowe Z (z) |
0,13 |
0,2 |
0,4 |
3. Kobietom w ciąży:
· · 1) prace w środowisku, w którym poziom ekspozycji na hałas, odniesiony do 8-godzinnego dnia pracy, mierzony zgodnie z Polskimi Normami, przekracza wartość 65 dB,
2) prace w środowisku, w którym poziom ciśnienia akustycznego hałasu infradźwiękowego, mierzony zgodnie z Polskimi Normami przekracza wartości podane w tabeli (dla 8-godzinnej ekspozycji na hałas):
|
Częstotliwość środkowa pasm oktawowych [Hz] |
Poziom ciśnienia akustycznego [dB] |
|
8; 16 31,5 |
85 80 |
· · 3) prace w środowisku, w którym poziom ciśnienia akustycznego hałasu ultradźwiękowego mierzony zgodnie z Polskimi Normami przekracza wartości podane w tabeli (dla 8-godzinnej ekspozycji na hałas):
|
Częstotliwość środkowa pasm tercjowych [kHz] |
Dopuszczalny poziom ciśnienia akustycznego [dB] |
|
10; 12,5; 16 20 25 31,5; 40; 50; 63; 80; 100 |
77 87 102 107 |
· · 4) prace w środowisku, w którym wartości ważone przyspieszenia drgań oddziaływających na organizm człowieka przez kończyny górne nie przekraczają wartości określonych w ust. 1 - powyżej 4 godzin na dobę,
5) każda praca w warunkach narażenia na drgania o ogólnym oddziaływaniu na organizm człowieka.
IV. Prace narażające na działanie pól elektromagnetycznych, promieniowania jonizującego i nadfioletowego oraz prace przy monitorach ekranowych
1. Kobietom w ciąży:
1) prace w zasięgu pól elektromagnetycznych o natężeniach przekraczających wartości dla strefy bezpiecznej,
· · 2) prace w środowisku, w którym występuje przekroczenie 1/4 wartości najwyższych dopuszczalnych natężeń promieniowania nadfioletowego, określonych w przepisach w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
3) prace w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,
4) prace przy obsłudze monitorów ekranowych powyżej 4 godzin na dobę.
2. Kobietom w okresie karmienia - prace przy otwartych źródłach promieniowania jonizującego.
V. Prace pod ziemią, poniżej poziomu gruntu i na wysokości
1. Prace pod ziemią we wszystkich kopalniach, z wyjątkiem pracy:
1) na stanowiskach kierowniczych, nie wymagającej stałego przebywania pod ziemią i wykonywania pracy fizycznej,
2) w służbie zdrowia,
3) w okresie studiów, w ramach szkolenia zawodowego,
4) wykonywanej dorywczo i nie wymagającej pracy fizycznej.
2. Kobietom w ciąży:
· · 1) prace na wysokości - poza stałymi galeriami, pomostami, podestami i innymi stałymi podwyższeniami, posiadającymi pełne zabezpieczenie przed upadkiem (bez potrzeby stosowania środków ochrony indywidualnej przed upadkiem), oraz wchodzenie i schodzenie po drabinach i klamrach,
2) prace w wykopach oraz w zbiornikach otwartych.
VI. Prace w podwyższonym lub obniżonym ciśnieniu
Kobietom w ciąży i w okresie karmienia - prace nurków oraz wszystkie prace w warunkach podwyższonego lub obniżonego ciśnienia.
VII. Prace w kontakcie ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi
Kobietom w ciąży i w okresie karmienia:
· · 1) prace stwarzające ryzyko zakażenia: wirusem zapalenia wątroby typu B, wirusem ospy wietrznej i półpaśca, wirusem różyczki, wirusem HIV, wirusem cytomegalii, pałeczką listeriozy, toksoplazmozą,
2) prace przy obsłudze zwierząt dotkniętych chorobami zakaźnymi i inwazyjnymi.
VIII. Prace w narażeniu na działanie szkodliwych substancji chemicznych
Kobietom w ciąży i w okresie karmienia:
· · 1) prace w narażeniu na działanie czynników rakotwórczych i o prawdopodobnym działaniu rakotwórczym, określonych w odrębnych przepisach,
2) prace w narażeniu na niżej wymienione substancje chemiczne niezależnie od ich stężenia w środowisku pracy:
· · - chloropren,
- 2-etoksyetanol,
- etylenu dwubromek,
- leki cytostatyczne,
- mangan,
- 2-metoksyetanol,
- ołów i jego związki organiczne i nieorganiczne,
- rtęć i jej związki organiczne i nieorganiczne,
- styren,
- syntetyczne estrogeny i progesterony,
- węgla dwusiarczek,
- preparaty do ochrony roślin,
3) prace w narażeniu na działanie rozpuszczalników organicznych, jeżeli ich stężenia w środowisku pracy przekraczają wartości 1/3 najwyższych dopuszczalnych stężeń.
IX. Prace grożące ciężkimi urazami fizycznymi i psychicznymi
Kobietom w ciąży i w okresie karmienia:
1) prace w wymuszonym rytmie pracy (np. na taśmie),
2) prace wewnątrz zbiorników i kanałów,
· · 3) prace stwarzające ryzyko ciężkiego urazu fizycznego lub psychicznego, np. gaszenie pożarów, udział w akcjach ratownictwa chemicznego, usuwanie skutków awarii, prace z materiałami wybuchowymi, prace przy uboju zwierząt hodowlanych oraz obsłudze rozpłodników.
§ 2.
Zmiany wchodzą w życie po upływie 14 dni od ich zamieszczenia na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim z mocą od dnia 12.01.2006 r.
Aneks z dnia 17 grudnia 2009 r.
do regulaminu pracy Szkoły Podstawowej w Borzymach
§ 1.
Do regulaminu pracy Szkoły Podstawowej w Borzymach z dnia 28.08.1999 r. wprowadza się następujące zmiany:
W § 22 dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Pracownikom przysługuje odzież i obuwie robocze lub ochronne oraz środki higieny osobistej zgodnie z odrębnymi przepisami. Zamiast odzieży i obuwia szkoła może wypłacać ekwiwalent pieniężny w wysokości:
§ 2.
Zmiany wchodzą w życie po upływie 14 dni od ich zamieszczenia na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim z mocą od dnia 1.01.2010 r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa w Borzymach