REGULAMIN RADY RODZICÓW
przy Szkole Podstawowej w Borzymach
§ 1. Podstawa prawna
Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej w Borzymach działa na podstawie art. 53 i 54 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm., Dz. U. z dnia 9 maja 2007 r. Nr 80, poz. 542) oraz statutu szkoły.
§ 2. Cele i zadania Rady Rodziców
- Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców uczniów szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły.
- Rada rodziców może występować do dyrektora szkoły i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
- Do kompetencji rady rodziców należy:
ü uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowanym do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
- programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów ora potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
ü opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
ü opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
§ 3. Organizacja i zasady działania Rady Rodziców
- W skład Rady Rodziców wchodzą wybrani przez rodziców członkowie wszystkich rad oddziałowych.
- Wybory do rady rodziców przeprowadzane są do dnia 15 września.
- Wybory przeprowadza wychowawca klasy, na pierwszym zebraniu ogólnym rodziców uczniów danego oddziału:
- spośród obecnych rodziców zgłaszają się chętni do pracy w Radzie
- powoływana jest komisja celem przeprowadzenia wyborów
- do rady rodziców wchodzi osoba z największą liczbą uzyskanych głosów w wyborach tajnych
- przy jednakowej ilości głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się ponowne głosowanie celem wyłonienia tylko jednego reprezentanta
- Rada rodziców na pierwszym zebraniu wyłania spośród siebie przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
- Zebrania rady mogą być organizowane z inicjatywy: przewodniczącego rady, dyrektora szkoły, organu prowadzącego oraz sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
- Zebrania rady są protokołowane w wersji elektronicznej, każda strona jest numerowana, a protokół jest podpisany przez protokolanta i przewodniczącego rady oraz dyrektora szkoły (jeżeli, jest obecny na zebraniu).
- W posiedzeniach rady może brać udział dyrektor szkoły lub wyznaczony przez niego członek rady pedagogicznej.
- Na wniosek rady w posiedzeniach mogą brać udział z głosem doradczym przedstawiciele zakładów pracy, organizacji szkolnych, instytucji współdziałających ze szkołą. Ponadto mogą w zebraniach tych uczestniczyć przedstawiciele organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Powyższe wnioski należy uprzednio uzgodnić z dyrektorem szkoły i przewodniczącym Rady Rodziców.
- Rada Rodziców wyraża swoje stanowisko w formie uchwał.
- Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy członków rady.
- Kadencja Rady Rodziców trwa 2 lata.
11a.W czasie trwania kadencji następuje wymiana jednego z przedstawicieli
rady oddziałowej, której uczniowie ukończyli naukę, a zastępuje się
przedstawicielem rady oddziałowej uczniów rozpoczynających naukę.
11b.Przedstawiciel rady oddziałowej, którego dziecko opuściło szkołę zostaje
zastąpiony innym przedstawicielem danej rady oddziałowej.
11c.Wybory uzupełniające przeprowadza się zgodnie z § 3 pkt. 3.
- W miarę potrzeb rada może powoływać do życia komisje problemowe.
- Jeżeli uchwała Rady jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem szkoły, dyrektor szkoły może zawiesić jej wykonanie i w terminie jednego miesiąca uzgadnia z radą sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały.
- W przypadku braku uzgodnienia, o którym mowa w ptk. 13 dyrektor szkoły lub Rada Rodziców przekazują sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu szkołę.
§ 4. Fundusze Rady Rodziców
- Rada gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności szkoły.
- Środki mogą pochodzić ze składek rodziców, darowizn od osób fizycznych i prawnych.
- Wysokość składki rodziców ustala się na początku roku szkolnego.
- Środki mogą być wydatkowane zgodnie z decyzją podjętą przez radę.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 7 września 2007 r.
……………………………………………
/podpis przewodniczącej Rady Rodziców/